søndag 13. september 2009

Gategallerier : geotagge gatekunst i Oslo : det er hvertfall planen

Hvofor blogge gatekunst? Jeg vil geotagge alle bildene jeg tar av gatekunst opp mot kart! Tanken er at man kan gå på gallerirunde rundt i byene, ved å ha nøyaktige gps koordinasjoner kan man lett finne tilbake til det enkelte kunstverk..

Gategallerier - et fint alternativ til museene og deres institusjonaliserte kunst, jeg venter bare på min nye Iphone 3GS! Inspirasjon til geotagging av sjablong- graffiti og annen gatekunst er fra barnas geocaching. Google har fine programmer for å komme i gang, Google Maps og Street View.

Gatekunst - verdens største nettverk av kunst, et verdensomspennende galleri! Hva er vel ikke bedre enn å kalle en blogg for Gategallerier..

3 kommentarer:

  1. Pussig du skulle nevne det, for jeg har nettopp gjort dette i Bergen. Sjekk ut http://motveggen.blogspot.com/2009/09/det-store-mot-veggen-kartet.html

    SvarSlett
  2. ja syntes ideen er genial! og.. wow du har fått linket opp mye:) veldig bra! liker tanken på å kunne gå på gallerirunde i byen. Man ser så mye annet enn det man vanligvis ville lagt merke til. Hadde det allmenne synet på gatekunst vært mer positivt ville det vært egne kunst-guider på Rådhuset og andre steder. Det er jeg sikker på. ..istedet for Stop taggingen/ Taggerhue brosjyer som man finner der nå...

    Hvorfor denne nulltolleransen?

    SvarSlett
  3. Nulltoleransen er nok ikke vanskelig å komme frem til, om man bare er gammel nok. Det er massevis av hus rundt der jeg bor på Høyden i Bergen som er nedtagget av uinspirerte duster med svart sprayboks og fatcap.

    Spørsmålet er om en paste-up kan omgå totalforbudet? Eller post-it-lapper med portretter? Det kan da umulig være tagging/graffiti.

    Men jeg vet ikke så mye om nulltoleransen i Oslo og hva den omfatter. Uansett så fører den ikke noe godt med seg, det er jeg enig i.

    SvarSlett

Kommentarer, tanker og andre innspill